informace o studiu

Státní závěrečné zkoušky učitelství pro mateřské školy

Státní závěrečné zkoušky

Státní bakalářská zkouška v oboru Učitelství pro mateřské školy se skládá ze čtyř částí:

1. Obhajoba bakalářské práce
2. Ústní zkouška: předškolní pedagogika,
3. Ústní zkouška: psychologie dítěte
4. Ústní zkouška: zaměření DV, HV, TV, VV

Témata k bakalářské ústní zkoušce jsou zveřejněna zde:

Tematické okruhy státní závěrečné zkoušky ke stažení pro studenty se zahájením studia od 1. 10. 2021 dále:

  • Předškolní pedagogika v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Psychologie dítěte v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Dramatická výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Hudební výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde
  • Tělesná výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Výtvarná výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde.

Tematické okruhy státní závěrečné zkoušky ke stažení pro studenty se zahájením studia před 1. 10. 2021 (stará akreditace):

  • Předškolní pedagogika v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Psychologie dítěte v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Dramatická výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Hudební výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde
  • Tělesná výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde.
  • Výtvarná výchova v oboru učitelství pro mateřské školy zde.

K dílčí zkoušce ze zaměření předkládají studenti tzv. závěrečný didaktický úkol (dříve
diplomový úkol), který je výstupem jejich samostatné práce na vybraném problému v rámci
jejich pedagogické práce v MŠ. Podmínky ke zpracování úkolu (formální náležitosti a obsahová
kritéria) stanovuje příslušná katedra, která zaměření zajišťuje.

 

Omlouvání ze státní zkoušky:

Pokud se student k SZZ nemůže dostavit (např. nesplňuje podmínky pro konání dané části SZZ), je
povinen se písemně omluvit vedoucímu příslušné katedry. Pověřený pracovník katedry omluvu vyznačí
v SIS. Pokud se student nedostavil ze závažných zdravotních důvodů, což dokladuje lékařským
potvrzením, může se omluvit nejpozději do pěti kalendářních dnů po tomto termínu. O řádnosti omluvy
rozhoduje předseda komise.

Pokyny pro zpracování bakalářské práce

Specifikace závěrečných prací vedených na katedře primární pedagogiky

Specifikace závěrečných prací vedených na katedře preprimární a primární pedagogiky se řídí
opatřením děkana č. 38/2020 o podrobnostech pro závěrečné práce. Povinností studenta je odevzdat
bakalářskou práci prostřednictvím SIS v elektronické podobě, tištěná verze práce se již neodevzdává.

Účel a charakter bakalářské práce

Bakalářskou prací student v souladu s profilem absolventa oboru prokazuje, že dovede poučeně a
přínosně pojednat o vybraném problému zvoleného studijního oboru. Prokazuje v ní též dílčí výzkumné
a reflektivní učitelské kompetence.

1.1 Výzkumné a reflektivní kompetence zahrnují následující schopnosti a dovednosti:
• vymezit sledovaný problém v rámci vybraného tématu a vyjádřit cíle svého bádání
• zpracovat problém a jeho řešení výkladovým stylem s logickou výstavbou textu a s použitím odborné
terminologie
• pracovat účelně s odbornou literaturou a dalšími, především primárními informačními zdroji
(předpokládá se, že bakalářská práce je založena minimálně na patnácti titulech odborné literatury a
relevantních zdrojích, jejichž seznam je v práci uveden)
• zvolit účelný metodologický postup a použít vhodné výzkumné metody
• zhodnotit práci, která má zpravidla podobu teoretické interpretace v závěrečném zobecnění nebo
reflexe aplikačního výstupu do vzdělávací praxe
• respektovat etiku vědecké práce
• respektovat formální náležitosti bakalářské práce
• používat správně gramatické a stylistické výrazové prostředky
• rozsah teoretické a praktické části je vyrovnaný

1.2 Bakalářská práce je zpravidla monotematickou studií. Její zpracování se odvozuje od tématu a cíle.
Obvykle však má podobu:
1. Výzkumné zprávy s částí teoreticko-literární a prakticko-empirickou, u výzkumu kvantitativního se
očekává formulace předpokladů výzkumu, u výzkumu kvalitativního precizně zformulovaný výzkumný
problém a konkrétní výzkumné otázky.
2. Historické studie a analýzy vycházející z primárních pramenů, podle typu obsahu případně s
výstupem v podobě projektu pro předškolní vzdělávaní.
3. Srovnávací studie s aplikačním výstupem do učitelské praxe ve školním nebo mimoškolním
vzdělávání.
4. Akční výzkum, např. v podobě návrhu, realizace a reflexe integrovaného bloku v MŠ.
Pozn.: Při výhradním použití kvalitativního výzkumu nebo při zpracování tématu z oblasti výchov je
možná i jiná podoba diplomové práce. O ní rozhoduje garant studijního programu.

Specifikace závěrečných prací vedených na katedře preprimární a primární pedagogiky

Diplomový úkol ke SZZ z dramatické výchovy

Informace k diplomovému úkolu k SZZ z dramatické výchovy<br />

Diplomový úkol k SZZ z dramatické výchovy 

pro studentky/ty učitelství pro mateřské školy, specializace dramatická výchova na Pedagogické fakultě UK v Praze

Vzhledem ke změněným podmínkám pro realizaci diplomových úkolů, měníme tímto s vědomím pedagogů oddělení pro Dramatickou výchovou a vedoucí katedry Preprimární a primární pedagogiky znění podmínek pro vypracování diplomových úkolů k obhajobám v letním termínu SZZ 2020.

Tyto změny vycházejí ze situace na školách a v neformálních vzdělávacích zařízeních, kde měly být projekty uskutečněné. I po ukončení opatření vlády (v této době s nejistým termínem) však pravděpodobně nenastanou na mnoha školách vhodné podmínky pro dokončení projektů v plné míře.

 

Součástí státní závěrečné zkoušky z dramatické výchovy je obhajoba diplomového úkolu.
Cílem vypracování a obhajoby diplomového úkolu je prokázání dovedností naplánovat, zrealizovat
/ pokud tomu nezabrání závažná omezení – např. vyhlášení stavu nouze /
a zreflektovat nejméně dvouhodinový program /v jednom nebo více dnech/ pro děti v mateřské škole, vystavený na principech dramatické výchovy.

  • Diplomový úkol je zadáván v rámci kurzu Praxe dramatické výchovy II.
    • Diplomový úkol je možné konzultovat s některým z učitelů/učitelek dramatické výchovy pouze po formální stránce. Obsahově je úkol samostatným projektem studenta.
    • Diplomový úkol je třeba odevzdat v případě termínu státní závěrečné zkoušky z dramatické výchovy v květnu do 20.4., v případě termínu státní závěrečné zkoušky v září do 25. června, pro lednový termín zkoušky do 15. prosince na katedru primární pedagogiky MgA. Alžbětě Ferklové.
    • Diplomový úkol je třeba odevzdat ve dvou vyhotoveních.
    • Diplomový úkol musí mít rozsah nejméně 5 stran strojopisu.
    • Předložený materiál nesmí být podkladem pro jiný zápočet nebo zkoušku.

Součástí zpracovaného diplomového úkolu se stává:
1. Plán projektu
1.1
– Charakteristika skupiny /MŠ, věk dětí, obvyklé činnosti a dovednosti dětí, pro které je projekt určen/
– Kontext realizovaného programu / součást dlouhodobějšího tématu, další plánované činnosti, souvislost s kurikulárními dokumenty školy a třídy/
– Cíle a úkoly realizovaného programu, včetně specificky dramatických cílů
– Námět, téma
– Časový rozsah realizovaného programu
– Pomůcky, nároky na prostor
1.2
– Scénář programu – činnosti, příp. varianty činností

  1. Popis a reflexe průběhu činností, užitých metod a výsledků učení žáků
    Změna:
    Podrobný popis scénáře, podrobné přípravy na realizaci projektu.
    Možné doplnit o písemně zformulované závěry z konzultace s učitelem dané skupiny dětí, s kterou měl být projekt původně realizován, nebo jeho přímé vyjádření.

    3. Závěr
    Změna:
    Popsat v případě, pokud jste realizovali projekt s dětmi / před vyhlášením nouzového stavu /

    – závěrečné hodnocení plánu a jeho realizace, případně návrhy úprav
    – podstatná zjištění vztahující se k oboru DV
    – sebereflexe dovedností studenta
    4. Přílohy/použité texty z dětské literatury, pomůcky, fotodokumentace…/
    5. Použitá odborná literatura