informace o studiu

Státní zkoušky oboru Pedagogika školního věku

Státní závěrečné zkoušky

Státní zkouška v oboru Pedagogika předškolního věku – NMgr. se skládá ze čtyř částí:

1. Obhajoba diplomové práce

2. Ústní zkouška – pedagogika předškolního věku

3. Ústní zkouška – pedagogická psychologie

4. Ústní zkouška – zaměření (Studium raného dětství, Speciální pedagogika, Environmentální vzdělávání, Management mateřské školy). Informace o organizaci SZZ jsou řízeny pravidly pro organizaci studia (viz úřední deska).

Tematické okruhy státní závěrečné zkoušky ke stažení pro studenty se zahájením studia k 1. 10. 2021:

Pedagogika předškolního věku

Pedagogická psychologie

Zaměření: Speciální pedagogika

Zaměření: Environmentální vzdělávání

Zaměření: Management mateřské školy

Zaměření: Rané dětství

Tematické okruhy státní závěrečné zkoušky ke stažení pro studenty se zahájením studia před 1. 10. 2021 (stará akreditace):

Pedagogika předškolního věku

Pedagogická psychologie

Zaměření: Speciální pedagogika

Zaměření: Environmentální výchova

Zaměření: Školský management

 

Omlouvání ze státní zkoušky:

Pokud se student k SZZ nemůže dostavit (např. nesplňuje podmínky pro konání dané části SZZ), je povinense písemně omluvit vedoucímu příslušné katedry. Pověřený pracovník katedry omluvu vyznačí v SIS.Pokud se student nedostavil ze závažných zdravotních důvodů, což dokladuje lékařským potvrzením, můžese omluvit nejpozději do pěti kalendářních dnů po tomto termínu. O řádnosti omluvy rozhoduje předsedakomise.

Pokyny pro zpracování diplomové práce

Specifikace závěrečných prací vedených na katedře preprimární a primární pedagogiky se řídí
opatřením děkana č. 38/2020 o podrobnostech pro závěrečné práce. Povinností studenta je odevzdat
diplomovou práci prostřednictvím SIS v elektronické podobě, tištěná verze práce se již neodevzdává.

Účel a charakter diplomové práce

Diplomovou prací student v souladu s profilem absolventa oboru prokazuje, že dovede poučeně a
přínosně pojednat o vybraném problému zvoleného studijního oboru. Prokazuje v ní též výzkumné a
reflektivní učitelské kompetence.

1.1 Výzkumné a reflektivní kompetence zahrnují následující schopnosti a dovednosti:
• vymezit sledovaný problém v rámci vybraného tématu a vyjádřit cíle svého bádání
• zpracovat problém a jeho řešení výkladovým stylem s logickou výstavbou textu a s použitím odborné
terminologie
• pracovat účelně s odbornou literaturou a dalšími, především primárními informačními zdroji
(předpokládá se, že diplomová práce je založena minimálně na dvaceti titulech odborné literatury a
relevantních zdrojích, jejichž seznam je v diplomové práci uveden)
• zvolit účelný metodologický postup a použít vhodné výzkumné metody
• zhodnotit práci, která má zpravidla podobu teoretické interpretace v závěrečném zobecnění nebo
reflexe aplikačního výstupu do vzdělávací praxe
• respektovat etiku vědecké práce
• respektovat formální náležitosti diplomové práce
• používat správně gramatické a stylistické výrazové prostředky

• rozsah teoretické a praktické části je vyrovnaný

1.2 Diplomová práce je zpravidla monotematickou studií. Její zpracování se odvozuje od tématu a cíle.
Obvykle však má podobu:

1. Výzkumné zprávy s částí teoreticko-literární a prakticko-empirickou, u výzkumu kvantitativního se
očekává formulace předpokladů výzkumu, u výzkumu kvalitativního precizně zformulovaný výzkumný
problém a konkrétní výzkumné otázky.
2. Historické studie a analýzy vycházející z primárních pramenů, podle typu obsahu případně s výstupem v
podobě projektu pro předškolní vzdělávání.
3. Srovnávací studie s aplikačním výstupem do učitelské praxe ve školním nebo mimoškolním vzdělávání.

Pozn.: Při výhradním použití kvalitativního výzkumu nebo při zpracování tématu z oblasti výchov je možná
i jiná podoba diplomové práce. O ní rozhoduje garant studijního programu.