informace o studiu
Systém pedagogických praxí pro I. stupeň - prezenční studiumPedagogické praxe mají v přípravě budoucích učitelů 1. stupně ZŠ důležité postavení. Systém pedagogických praxí propojovaných s teoretickými předměty reflexí a sebereflexí směřuje k průběžnému profesnímu učení a k prokazování profesní způsobilosti studentů učitelství v závěru studia.
Studijní program zahrnuje následující typy pedagogických praxí:
- Úvodní pedagogický kurz s praxí (1. ročník). Otevírá problematiku vzdělávání na 1. stupni ZŠ, seznamuje s aktuální praxí, dává studentům příležitost pro hledání otázek pro svůj osobní profesní růst a motivuje pro studium a učitelskou profesi.
- Učitelské praktikum I. a II. (2., případně 3. ročník). Vede studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ. Rozvíjí dovednost pozorovat výuku, systematicky plánovat, realizovat a reflektovat výuku s oporou o základní didaktické kategorie a témata a s využitím Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi a studentského pedagogického portfolia. Učitelské praktikum je úzce provázáno s předmětem Didaktika 1. stupně ZŠ.
- Oborové didaktiky (zvláště 3. a 4. ročník). Uvádějí studenty do teorie a praxe vyučování jednotlivým předmětům na 1. stupni základní školy včetně mezipředmětových vztahů. Rozvíjejí dovednosti didaktické transformace vzdělávacího obsahu vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem dětí mladšího školního věku. Oborové didaktiky jsou zajišťovány příslušnými katedrami daného oboru.
- Asistentské praxe (4. ročník, v návaznosti na prohlubující modul nebo na oborové didaktiky). Dále zaměřují pozornost studentů na práci se žáky v prostředí inkluzivní třídy, učí rozumět roli asistenta pedagoga a spolupracovat s ním pro podporu individualizované výuky ve třídě.
- Souvislá pedagogická praxe I. a II. (5. ročník). Rozvíjí učitelské kompetence v celém rozsahu. Integruje dosavadní výsledky profesního učení. Ověřuje úroveň učitelské způsobilosti v závěru studia.
Rámcem pro profesní učení a hodnocení profesních kvalit studentů na pedagogických praxích je Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. Jeho základem jsou profesní činnosti s příklady indikátorů kvality. Ve své formativní funkci je studentům představován již od prvního ročníku. V závěrečné souvislé praxi II je také využíván pro sumativní hodnocení kvalit studentovy práce. Je rovněž důležitým podkladem pro systémovou spolupráci mezi pedagogickou fakultou a fakultními základními školami a fakultními učiteli.
Úvodní pedagogický kurz s praxí (prezenční studium)
Základním obsahem Úvodního pedagogického kurzu je otevření problematiky výchovně vzdělávacího procesu na 1. stupni ZŠ, seznámení s aktuální praxí, příležitost pro hledání otázek pro svůj osobní růst, vstup do učitelské profese a motivace pro studium.
Termín konání: 18. – 22. 10. 2021
Organizace:
Skupina (asi 18) studentů hospituje pod vedením vyučujícího z pedagogické fakulty v jedné základní škole. Studenti se rozdělí do skupin (cca po 5) a hospitují ve třídách 1. stupně a účastní se besedy s vedením školy. Získávají základní informace o provozu školy, o počtu tříd na 1. stupni, specializovaných třídách, školní družině, popřípadě o spolupráci s MŠ.
Úkoly studentů:
Hospitovat ve vybrané třídě a sledovat strukturu vyučovací hodiny, styl práce učitele, činnosti žáků ve vyučování, pokus o charakteristiku jednoho žáka, asistentská praxe ve vyučování.
Požadavky k zápočtu:
- Esej „Já, budoucí učitel/ka“ (do eseje zapracujte poznámky z pozorování práce učitelů, vlastní sebereflexe, vlastní očekávání od studia na pedagogické fakultě). Oceňovány jsou především takové eseje, které vycházejí z poznávání vlastních kořenů a možností, které obsahují konkrétní vize o svém učitelství podložené argumenty a ne obecné fráze o ideálním učiteli.
- Předložení pedagogického deníku.
- 100% účast na praxi a na následných reflektivních seminářích
Termín a udělení zápočtu určí jednotliví vyučující.
Ke stažení:
Učitelské praktikum I
Cíle kurzu:
- Student poznává různé typy škol a vzdělávacích zařízení, s důrazem na pojetí výuky a výukové strategie na 1. stupni ZŠ.
- Přemýšlí o pojetí výuky a výukových strategiích škol a učitelů v souvislosti s věkovými a individuálními potřebami žáků.
- Vede si pedagogické portfolio, v němž popisuje a reflektuje zkušenosti z Učitelského praktika I. Sbírá materiály z jednotlivých náslechů – tvoří medailonky navštívených škol, zpracovává záznamy a reflexe náslechů, portfolio si rozšiřuje o další podnětné materiály související s jeho přípravou na učitelskou profesi.
- Pozorovanou pedagogickou praxi interpretuje a reflektuje s oporou o základní didaktické kategorie a témata předmětu Didaktika 1. stupně ZŠ, tj. přemýšlí koho, co, jak a proč učit na 1. stupni ZŠ.
- K reflexi nové zkušenosti používá škálu reflektivních technik.
- Rozumí pojetí a obsahu Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi, používá jej při násleších jako pozorovací arch.
Pokud odkaz na „Soubor kvalit“ nemůžete otevřít, zkuste to v jiném prohlížeči (např. mozilla firefox, microsoft edge atd.).
Obsah:
Učitelské praktikum I zahrnuje náslechy na různých typech škol a vzdělávacích zařízení, s důrazem na pozorování výuky na 1. stupni základní školy. Součástí náslechů jsou diskuse s vedením škol a vyučujícími a reflexe zkušenosti z náslechů v návaznosti na témata Didaktiky 1. stupně ZŠ I, např. znaky kvalitní základní školy, inkluzivní škola, bezpečné a podnětné klima pro učení, kurikulum primární školy, strategie a metody aktivního učení žáků, individualizace ve výuce, výchova k hodnotám, spolupráce školy a rodiny a další. Vzhledem k provázanosti úkolů je nutné absolvovat Učitelské praktikum I a Didaktiku 1. stupně ZŠ I u stejného vyučujícího.
Organizace:
Každé úterý od 8,00 do 11,45 v jednotlivých školách a vzdělávacích zařízeních dle pokynů vyučujícího.
Požadavky k zápočtu:
1. Student se aktivně účastní Učitelského praktika I – maximálně 2 omluvené absence
2. Průběžně plní zadané úkoly dle požadavků vyučujícího
3. Předloží, prezentuje a obhájí reflektivní dokumentaci praxe dle zadání vyučujícího
Povinná literatura:
- SPILKOVÁ, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. (Kapitoly 1. – 4., 10., 12. – 14)
- PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998 nebo KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002 nebo SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada 2007.
- Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2013. http://www.nuv.cz/file/318/
Další doporučená literatura
- FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.
- HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009.
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 1997.
- KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006.
- KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2008.
- STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009.
- TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.
- TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007.
- Tituly k alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A.
Učitelské praktikum II
Cíle:
- Student hlouběji poznává „svět“ konkrétní školy, třídy, učitele a především žáků, jejich myšlenkového a pocitového světa, motivací, postojů, hodnotových orientací, zájmů apod.
- Komunikuje se žáky a kolegy a spolurozvíjí vhodné prostředí pro učení žáků ve třídě.
- Plánuje, realizuje a reflektuje vyučovací jednotky dle kritérií popsaných v Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi.
- Utváří si svůj vyučovací styl.
- Vede si pedagogické portfolio, v němž ukládá a reflektuje zkušenosti z Učitelského praktika II. Ukládá především své přípravy, pracovní listy a další materiály potřebné k realizaci plánů, důkazy o učení žáků a písemné reflexe k nim. Portfolio si rozšiřuje o další podnětné materiály k výuce a související s jeho přípravou na učitelskou profesi.
- Používá Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi ke svému profesnímu rozvoji, k identifikování svých osobních profesních úkolů, k sebereflexi a k sebehodnocení.
Pokud odkaz na „Soubor kvalit“ nemůžete otevřít, zkuste to v jiném prohlížeči (např. mozilla firefox, microsoft edge atd.).
Obsah:
Studenti plánují, realizují a reflektují své vlastní výstupy, od jednotlivých činností přes vedení vlastních vyučovacích hodin v různých předmětech k závěrečné týmové výuce. Dále pozorují výuku vedenou dalšími vyučujícími a spolužáky a učební činnosti žáků. Společně s mentorem, supervizorem a spolužáky své plány a vlastní výuku reflektují.
Organizace:
Každé úterý od 8,00 do 11,45 na 1. stupni konkrétní ZŠ v malých stabilních skupinkách, spolu s fakultním učitelem a pod supervizí vysokoškolského učitele, dle pokynů vyučujícího.
Podmínky zakončení předmětu:
1. Student se aktivně účastní Učitelského praktika II – maximálně 2 omluvené absence
2. Průběžně plní zadané úkoly dle požadavků vyučujícího
3. Předloží, prezentuje a obhájí reflektivní dokumentaci praxe dle zadání vyučujícího. Předloží závěrečnou esej a vyplněný Soubor kvalit. Soubor kvalit musí obsahovat sebehodnocení a pozitivní hodnocení studenta fakultním učitelem.
Povinná literatura:
- SPILKOVÁ, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. (Kapitoly 1. – 4., 10., 12. – 14.)
- PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998 nebo KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002 nebo SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada 2007.
- Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2013. http://www.nuv.cz/file/318/
Další doporučená literatura:
- FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.
- HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009.
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 1997.
- KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006.
- KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2008.
- STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009.
- TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.
- TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007.
- Tituly k alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A.
Souvislá pedagogická praxe I
Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v celém rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Studenti se přihlašují na praxe k vysokoškolským učitelům, kteří zajišťují praxi u vybraných fakultních učitelů na základních školách. Pokud student/ka z vážných důvodů žádá o výjimku konání souvislé praxe, je nutno podat žádost v dostatečném předstihu na studijní oddělení. Žádostem je možno vyhovět pouze ve velmi vážných a oprávněných případech. Studenti konají praxi v určené třídě ve dvojicích podle požadavků pro souvislou pedagogickou praxi.
Termín konání: harmonogram akademického roku
Cíle Souvislé pedagogické praxe:
- rozvíjet učitelské kompetence v celém rozsahu
- konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky
- získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy
- ověřit si úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu
Organizace a obsah praxe:
- Student/ka se v týdnu před začátkem SPP I zkontaktuje s vysokoškolským učitelem, který povede jeho/její praxi, a s fakultním učitelem ze ZŠ, u kterého bude vykonávat praxi. První den praxe se student/ka přihlásí u ředitele školy, seznámí se s prostředím školy.
- První den ve „své třídě“ věnuje náslechům a sběru důležitých informací o třídě a výuce. S fakultním učitelem a druhým praktikantem dohodne a zpracuje předběžný plán vlastních aktivit.
- Od 2. dne student/ka učí 2 hodiny denně ve své třídě, v ostatních hodinách se věnuje náslechům, své plány konzultuje s fakultním učitelem a s druhým praktikantem, své výstupy reflektuje.
- Během praxe se student/ka účastní všech aktivit, kterým se věnuje fakultní učitel, tj. i aktivitám během přestávek, třídním schůzkám, pedagogickým poradám, celoškolním akcím atd.
- Během praxe se student/ka seznámí se školním vzdělávacím programem a dalšími důležitými školními materiály a předpisy.
- Vysokoškolský učitel, tj.vedoucí pedagogické praxe (dle zápisů v SIS) bude při domluvené hospitaci požadovat předložení průběžně vedeného pedagogického deníku a aktuální písemné přípravy na hodinu.
Kritéria hodnocení:
Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP I se vychází ze Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi zahrnujícího oblasti:
- Plánování výuky
- Komunikace a vytváření prostředí pro učení
- Řízení učebních procesů
- Hodnocení žáků
- Reflexe výuky
- Kontext výuky
- Profesní rozvoj
Zásadní pro hodnocení na SPP I budou kompetence k plánování, realizaci a reflexi vlastní výuky. Hodnocení na SPP I. má především formativní charakter.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi.
- předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu 5 dopracovaných záznamů náslechů a 5 vlastních příprav s reflexemi.
- účast na Semináři k souvislé pedagogické praxi I.
- písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi.
- příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem.
Ke stažení:
Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi_zimní semestr.
Pokud některé přílohy nemůžete otevřít, zkuste to v jiném prohlížeči (např. mozilla firefox, microsoft edge atd.).
Souvislá pedagogická praxe II
Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v celém rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Studenti se přihlašují na praxe k vysokoškolským učitelům, kteří zajišťují praxi u vybraných fakultních učitelů na základních školách. Pokud student/ka z vážných důvodů žádá o výjimku konání souvislé praxe, je nutno podat žádost v dostatečném předstihu na studijní oddělení. Žádostem je možno vyhovět pouze ve velmi vážných a oprávněných případech. Studenti konají praxi v určené třídě ve dvojicích podle požadavků pro souvislou pedagogickou praxi. Při sebehodnocení a hodnocení studenta na souvislé pedagogické praxi II. se vychází z upraveného Souboru profesních kvalit studenta na závěrečné pedagogické praxi II, který obsahuje i hodnotící škálu. Toto hodnocení a sebehodnocení student přináší jako jeden z podkladů ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky.
Termín konání: harmonogram akademického roku
V případě, že do termínu konání souvislé praxe vstupují jarní prázdniny, je termín upraven dle pokynů vedoucího praxe s přihlédnutím k podmínkám a možnostem konkrétní školy. Praxe se koná v plném rozsahu, tj. 4 týdny.
Cíle Souvislé pedagogické praxe I a II:
- rozvíjet učitelské kompetence v celém rozsahu
- konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky
- získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy
- ověřit si úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu
Organizace a obsah Souvislé pedagogické praxe II:
- Student/ka se v týdnu před začátkem SPPII zkontaktuje s vysokoškolským učitelem, který povede jeho/její praxi, a s fakultním učitelem ze ZŠ, u kterého bude vykonávat praxi. První den praxe se student/ka přihlásí u ředitele školy, seznámí se s prostředím školy.
- První den ve „své třídě“ věnuje náslechům a sběru důležitých informací o třídě a výuce. S fakultním učitelem a druhým praktikantem dohodne a zpracuje předběžný plán vlastních aktivit.
- Od 2. dne student/ka učí 2 hodiny denně ve své třídě, v ostatních hodinách se věnuje náslechům, své plány konzultuje s fakultním učitelem a s druhým praktikantem, své výstupy reflektuje.
- Celý 3. (4.) týden praxe student/ka plánuje a učí ve třídě samostatně a souvisle, s podporou fakultního učitele a druhého praktikanta.
- Během praxe se student/ka účastní všech aktivit, kterým se věnuje fakultní učitel, tj. i aktivitám během přestávek, třídním schůzkám, pedagogickým poradám, celoškolním akcím atd.
- Během praxe se student/ka seznámí se školním vzdělávacím programem a dalšími důležitými školními materiály a předpisy.
- Vysokoškolský učitel, tj.vedoucí pedagogické praxe (dle zápisů v SIS) bude při domluvené hospitaci požadovat předložení průběžně vedeného pedagogického deníku a aktuální písemné přípravy na hodinu.
Na konci Souvislé pedagogické praxe II bude vysokoškolským a fakultním učitelem hodnocena míra zvládnutí Souboru kvalit studentovy práce na praxi v celém rozsahu dle „Hodnotícící škály pro závěrečnou pedagogickou praxi“. Kompletní materiál pak bude předkládán studenty u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky.
Podmínky pro udělení zápočtu za Souvislou pedagogickou praxi II:
- 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi a reflektivních rozborech.
- Písemné sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP II. se vychází z následujících oblastí:
- Plánování výuky
- Komunikace a vytváření prostředí pro učení
- Řízení učebních procesů
- Hodnocení žáků
- Reflexe výuky
- Kontext výuky
- Profesní rozvoj
- Příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem.
- Předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu dopracovaný týdenní plán a soubor příprav a reflexí z jednoho souvisle vedeného týdne výuky.
Podmínky pro udělení zápočtu za Seminář k souvislé pedagogické praxi II:
- účast a zpracování úkolů na Semináři k souvislé pedagogické praxi II
- esej Já, začínající učitel/ka
Ke stažení:
Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi.
Požadavky na esej Já, začínající učitel/ka.
Pokud některé přílohy nemůžete otevřít, zkuste to v jiném prohlížeči (např. mozilla firefox, microsoft edge atd.).
Oborové didaktiky
Oborové didaktiky jsou zajišťovány příslušnými katedrami daného oboru, vyjma Didaktiky rozvoje počáteční gramotnosti s praxí I. a II., která je zajišťována rovněž katedrou primární pedagogiky.