informace o vědecké činnosti
Věda a projektyVědecká orientace katedry
Katedra preprimární a primární pedagogiky má významnou tradici v oblasti výzkumu a vývoje proměn preprimárního a primárního vzdělávání. Měla zásadní roli v procesu transformace českého školství od počátku devadesátých let 20. století, a to jak v rovině teoretické a koncepční, expertizní, tak také v rovině konkrétní pomoci školní praxi. Katedra se orientuje v prvé řadě na teoretickou a badatelskou práci v oblasti výchovy a vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku. V současné době se zaměřuje na hledání rovnováhy mezi ontodidaktickou a psychodidaktickou perspektivou v oblasti vzdělávání žáků. Další významné výzkumné aktivity jsou orientované na rozvoj gramotností v předškolním a raném školním věku, na efektivitu předškolní přípravy, práci učitele s učebnicemi a dalšími výukovými zdroji, realitu výuky na 1. stupni ZŠ, propojování teoretické a praktické přípravy učitelů, metodologii dotazování dětí předškolního a mladšího školního věku. Významnou výzkumnou prioritou katedry je výzkum učitelské profese a jejích proměn a profesního rozvoje učitelů. Záměrem výzkumu přípravného vzdělávání učitelů je hledání cest k efektivním inovacím v přípravě učitelů. Katedra se podílí na výzkumech zohledňujících i obecně i oborově didaktické přístupy, další výzkumy zkoumají efektivitu evaluačních nástrojů k hodnocení profesních kompetencí studentů v průběhu i závěru studia. Další oblastí zájmu katedry je zkoumání vzdělávání a učitelské profese v historicko-srovnávací perspektivě. Katedra zajišťuje rigorózní řízení (PhDr.) a podílí se na výuce v doktorském programu oboru Pedagogika (Ph.D.).
Katedra preprimární a primární pedagogiky má uzavřeno více než 45 smluv s partnerskými organizacemi v rámci programu ERASMUS + – studentské a učitelské mobility. Vyučuje zahraniční studenty a dlouhodobě spolupracuje na řadě mezinárodních výzkumů a projektů.
Nové publikace
Zapojení katedry v mezinárodních institucích
Zapojení katedry do významných mezinárodních projektů
- Jean Monnet Network: Citizenship Education in the Context of European Values – The Educational Aspect
- ERAMUS+ Learning by Doing Attainment of Basic Competences in ECEC (ABC for kindergartens) (2020-2023)
- ERAMUS+ WE Learn and COMmunicate Ensemble (WELCOME) (2016-2019)
- ERAMUS+ Qualimentary – Qualitätsentwicklungsprozesse in elementaren Bildungs- und Betreuungseinrichtungen implementieren (2019-2021)
- SEEPRO-R – Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe (2015-2017
- SEEPRO-R3 – Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe (2019-2023)
- ERAMUS+ European Culture Project / Projet Culturel Européen (PCE) (2021–2024)
- Erasmus+ University Practice Schools – sustaining collaboration across learning environments (UPSscale) (2020–2023)
Zapojení pracovníků katedry do významných mezinárodních společností a platforem
- ATEE (Association for Teacher Education in Europe)
- Deutsche Comenius Gesselschaft
- EC -expertní skupina pro primární a preprimární vzdělávání
- EERA – European Educational Research Association
- Children’s Identity & Citizenship European Association (CiCea)
- IARTEM- Int. Association for Research on Textbooks and Educational Media
- IDEA Austria
- International Standing Conference for History of Education
- IRA (International Reading Association)
- ISSA – International Step by Step
- OMEP (Organisation mondiale pour l’éducation préscolaire)
- Unie Comenius
- Unima (Union de la marionete)
Zapojení pracovníků katedry
do vědeckých aktivit v rámci ČR
Pracovníci katedry jsou významně zastoupeni v řešení projektu Cooperatio ve vědní oblasti General Education and Pedagogy.
Další zapojení pracovníků katedry v projektech:
TAČR: Analýza a podpora rozvoje kompetencí dětí v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví Registrační číslprojektu: TL03000213 2020 – 2022. Partner v projektu: Znalecký ústav bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú. – odkaz http://lagris.eu/
OPVVV – Inovace v pedagogice v prioritní ose, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016390 – Školní
neúspěšnost a efektivita pedagogických intervencí – odkaz: http://skolniuspech.pedf.cuni.cz/
Významné vědecké výstupy
od roku 2018
BRAVENÁ, Noemi – STARÁ, Jana. The themes of global development as a challenge for contemporary education in the reflection of future teachers. Komunikacie. 2018, 20 (1A), 101-108. ISSN 1335-4205.
HEJLOVÁ, Helena – TOMKOVÁ, Anna. Z výzkumu společného vzdělávání v mateřských školách – podněty pro tvůrce vzdělávací politiky. Pedagogika. 2021, 71 (3), 505-524. ISSN 0031-3815.
HOBLÍKOVÁ, Žaneta – KROPÁČKOVÁ, Jana. Zjišťování názoru dítěte v soudním řízení – mezioborová studie. Právník. 2019, 158 (10), 951-970. ISSN 0231-6625.
HORSKÁ, Petra. Výukové cíle muzejní edukace. Prostředek rozvoje funkční spolupráce školy a muzea. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, 202 s. ISBN 978-80-7603-019-0.
KOŽELUHOVÁ, Eva. Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2020, 4 (2), 77-94. ISSN 2533-7882.
KOŽELUHOVÁ, Eva – LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – LIPNICKÁ, Milena. Planning Educational Content in School Curriculum Documents: Examples of current practice from pre-schools in the Czech Republic and Slovakia. Pedagogika. 2020, 70 (4), 425-448. ISSN 0031-3815.
https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1678
KOŽELUHOVÁ, Eva. Assessment of child's development of comprehension of the text read aloud. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2021, 5 (1), 63-78. ISSN 2533-7890.
KOŽELUHOVÁ, Eva – WILDOVÁ, Radka. Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021, 250 s. 1. ISBN 978-80-7603-287-3.
KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 1 vyd. Praha: Portál, 2022, 157 s. ISBN 978-80-262-1858-6.
KRÁTKÁ, Jana. MOTIVOVANOST DETI Z DETSKEHO DOMOVA KE VZDELAVANI. Slavonic Pedagogical Studies Journal. 2020, 9 (2), 94-105. ISSN 1339-8660. https://doi.org/10.18355/PG.2020.9.2.1
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Czech Republic – ECEC Workforce Profile. In: OBERHUEMER, Pamela – SCHREYER, Inge. Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe. 1. vyd. Munich: State Institute of Early Childhood Research, 2018, s. 206-245. ISBN 978-3-00- 060262-7.
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., STARÁ, J., SELBIE, P., & RISTIĆ, P. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Charles University, Faculty of Education, 2022. 9788076033337
OPRAVILOVÁ, Eva – UHLÍŘOVÁ, Jana. Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (2. díl 1948-1989). 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021, 281 s. ISBN 978-80-7603-330-6.
PĚNIČKA, Jaroslav. Spoločné znaky medzi diskurzom učiteľov o profesijnom rozvoji a kariérnom raste v Čechách a na Slovensku. Slavonic Pedagogical Studies Journal. 2019, 8 (2, 2019), 322-330. ISSN 1339-8660. https://doi.org/10.18355/PG.2019.8.2.6
POCHE KARGEROVÁ, Jana – VALLIN, Petra – ETCHEGOYEN ROSOLOVÁ, Kamila…et al. Cognitive Operations in Teachers' Development of Refl ective Skills: WANDA Group Refl ection in a Czech Primary School. Pedagogika. 2020, 70 (4), 592-613. ISSN 0031-3815.
https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1695
RYBÁROVÁ, Eva. Čtenářské strategie jako podpora porozumění čtenému textu. Cizí jazyky. 2018, 61 (5), 11-22. ISSN 1210-0811.
RYBÁROVÁ, Eva. Efektivní způsoby výuky čtení v cizím jazyce. Cizí jazyky. 2019, 62 (1), 5-12. ISSN 1210-0811.
RYBÁROVÁ, Eva. Srovnání porozumění obrázkovému příběhu u dětí předškolního věku ve třídě heterogenní a homogenní. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2019, 3 (1), 21-34. ISSN 2533-7882.
RYBÁROVÁ, Eva. Pojetí čtenářské pregramotnosti v České republice, minulost a současnost. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2019, 3 (2), 125-141. ISSN 2533-7882.
STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky. Pedagogika. 2018, 68 (2), 107-129. ISSN 0031-3815. https://doi.org/10.14712/23362189.2017.1033.
STARÁ, Jana. Práce učitelů s učebnicemi. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, 207 s. 1. odkaz: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/04/30/prace-ucitelu-s-ucebnicemi/
STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Using learning objectives when teaching in Czech primary schools – fact or fiction?. The Journal of Elementary Education [online]. 2019, 12 (4), 229-248. ISSN 2350-4803.
https://doi.org/10.18690/rei.12.4.229-248.2019
STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Qualitative case study: Teaching citizenship through history education in primary schools. Citizenship Teaching and Learning. 2019, 14 (1), 87-105. ISSN 1751-1917.
https://doi.org/10.1386/ctl.14.1.87_1
STARÁ, Jana – ZEMANOVÁ, Blanka – HORSKÁ, Petra. Obecná didaktika 1. – Plánování výuky. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-245-3.
STARÁ, Jana – WILDOVÁ, Radka – POPELKOVÁ, Šárka. The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers – Responsibility and Joy. Pedagogika. 2020, 70 (4), 614-639. ISSN
0031-3815. . https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1687
TOMKOVÁ, Anna – HEJLOVÁ, Helena. Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogical Studies Journal. 2018, 7 (2), 247-268. ISSN 1339-8660.
https://doi.org/10.18355/PG.2018.7.2.3
TOMKOVÁ, Anna. Příprava učitelů a hodnocení její kvality v Belgii. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016, 110 s. ISBN 978-80-7290-871-4.
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. 1 vyd. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2018, 315 s. ISBN 978-80-7290-982-7.
ZEMANOVÁ, Lenka. Časní čtenáři na počátku školní docházky : Výběr respondentů pro výzkum časného čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2019, 3 (2), 73-89. ISSN 2533-7890.
ZEMANOVÁ, Lenka. Není kniha jako kniha aneb e-knihy a audioknihy v kontextu dětského čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2020, 4 (1), 63-83. ISSN 2533-7890.
ZEMANOVÁ, Lenka – WILDOVÁ, Radka. Identifying Early Readers at the Start of Their Compulsory Education. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2021, 5 (1), 7-22. ISSN 2533-7890.
WILDOVÁ, Radka – KOŽELUHOVÁ, Eva – RONKOVÁ, Jolana…et al. Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021, 286 s. ISBN 978-80-7603-314-6.
WILDOVÁ, Radka – POCHE KARGEROVÁ, Jana – KRČMÁŘOVÁ, Tereza…et al. Obecná didaktika II. – Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0.