Zájemci o studim

Učitelství pro I. stupeň

Charakteristika studijního programu:

Cílem studia je připravit motivované, samostatné a angažované učitele a učitelky pro 1. stupeň ZŠ. Vybavit je, vzhledem ke specifice oboru, širokým spektrem klíčových profesních znalostí, dovedností a kompetencí nezbytných pro profesionální vstup do profese, řízení učebních procesů žáků v podmínkách společného vzdělávání, týmovou práci a pro jejich další profesní rozvoj. Cílem je vést studenty a studentky k reflektivnímu, badatelskému přístupu k učitelské profesi a ke každodenní pedagogické praxi.

Těžiště studia leží v pedagogicko-psychologické a oborově didaktické složce přípravy včetně gradačního systému reflektovaných pedagogických praxí. Učební plán zahrnuje také předměty, které poskytují odborný základ širokého spektra jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. stupni základní školy. Studenti a studentky mají ve studijním programu v souladu s rámcovými požadavky prostor pro tvorbu závěrečné práce, která má teoretickou a empirickou dimenzi.

Důležitou složkou studia je volba hlubšího zaměření studujících na jednu z výchov nebo cizí jazyk. Toto zaměření je tvořeno strukturovaným souborem provázaných studijních předmětů, které umožní studentům individuální profilaci a hlubší studium ve zvolené oblasti. Studium zvoleného zaměření je zakončeno státní závěrečnou zkouškou.

Uchazeč/ka o přijetí do magisterského studia oboru Učitelství pro 1. st. ZŠ by měl/a být připraven/a na specifikum tohoto studia, orientovaného mimo jiné na výchovy. Při přijímacím řízení sice neabsolvuje talentové zkoušky z hudební, tělesné, výtvarné výchovy, avšak v případě přijetí by měl/a počítat s faktem, že tyto disciplíny, vyžadující speciální dovednosti, bude v rámci své profesní přípravy studovat. Mimo jiné bude muset v rámci studia hudební výchovy zvládnout základy hry na klavír. Také by měl/a být zdravotně způsobilý/á pro absolvování předmětů tělesné výchovy (během studia nemohou být posluchači od TV osvobozeni). Uchazeč/a by měl/a by mít správnou výslovnost, neboť bude
jako učitel/ka 1. st. ZŠ mluvním vzorem pro žáky. V rámci studia se studenti připravují na náročnou profesi, která předpokládá sociální dovednosti a psychickou odolnost.

Studijní plán oboru najdete na adrese https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html

Studijní program je od roku 2019/2020 uskutečňován bez specializace.

Profil absolventa

Absolvent/ka získal/a klíčové odborné znalosti v celé šíři projektovaných složek magisterské přípravy učitelů pro 1. stupeň ZŠ.
Získal/a odborný základ všech vzdělávacích oblastí a vyučovacích předmětů na prvním stupni základní školy. Je vybaven/a polyvalentní předmětovou způsobilostí, která je náročná šíří a mnohostranností vzdělání jazykového, matematicko-přírodovědného, sociálně-humanitního a múzického, včetně tělesné kultury.

Disponuje odbornými znalostmi oborových didaktik zaměřených na didaktické zpracování učiva předmětů vyučovaných na 1. stupni ZŠ, ale i větších celků. Má prohloubené odborné znalosti ve zvoleném zaměření v rovině porozumění oboru i jeho didaktického zpracování (vyučování cizímu jazyku, hudební, výtvarná, dramatická nebo tělesná výchova).

Získal/a odborné znalosti z pedagogiko-psychologických disciplín zaměřených na porozumění dítěti mladšího a středního školního věku a jeho vzdělávacím potřebám, na porozumění specifikům učení a vzdělávání žáků v prostředí inkluzivní školy.
Disponuje odbornými znalostmi o podstatě a smyslu reflexe a akčního výzkumu v profesi a profesním rozvoji učitele a o strategiích osobnostního a profesního rozvoje učitelů. Disponuje znalostmi, které mu/jí poskytují orientaci v hlavních vývojových trendech školství, v problematice alternativních koncepcí vzdělávání, v oblasti vzdělávací politiky a školské
legislativy, v problematice udržitelného rozvoje, kompetentního a aktivního občanství a globální odpovědnosti.
Získal/a znalosti napsat odborný text a naplánovat a realizovat jednoduchý pedagogický výzkum.
Odborné znalosti propojuje s profesními dovednostmi ve prospěch rozvoje profesních kompetencí, využívá je při plánování, řízení, hodnocení a reflektování výuky žáků a pro svůj další profesní růst.

Absolvent/ka je schopen/schopna plánovat výuku vzhledem ke vzdělávacím cílům a obsahům stanoveným v kurikulárních dokumentech a s ohledem na možnosti a potřeby žáků mladšího a středního školního věku.
Disponuje dovednostmi didaktické transformace šíře vzdělávacích obsahů. Je schopen/schopna integrovat obsahy vzdělání, propojovat učivo různých vyučovacích předmětů a vést žáky k aktivnímu zkoumání a objevování při poznávání světa, ve kterém žije. Je připraven/a využívat různé metody a formy práce s důrazem na aktivní učení, podporovat u
žáků rozvoj vnitřní motivace, snažit se o individualizaci a diferenciaci výuky vzhledem ke vzdělávacím potřebám a možnostem širokého spektra žákovské populace. Je vybaven/a strategiemi k vytváření bezpečného sociálního klimatu ve třídě, které je založeno na vzájemném respektu, partnerské komunikaci, podpoře spolupráce a soudržnosti
třídy.

Získal/a dovednosti v oblasti hodnocení průběhu a výsledků učení žáků, má zkušenosti s formativním hodnocením, s hodnocením žáků na základě kritérií vztaženým k cílům výuky a s ohledem na individuální předpoklady a možnosti žáků. Umí vytvářet příležitosti k rozvíjení dovednosti vzájemného hodnocení mezi žáky a sebehodnocení.
Umí reflektovat vlastní profesní činnosti, zejména plánování a realizaci výuky, a na základě reflexe je schopen/schopna navrhovat možnosti ke zlepšování své výuky. Je vybaven/a základními metodologickými dovednostmi, je schopen/schopna provádět akční výzkum ve své třídě.

Uvědomuje si důležitost spolupráce s rodiči a je připraven/a s nimi kultivovaně komunikovat – citlivě poskytovat informace o dětech a výuce, vysvětlovat a zdůvodňovat své pojetí práce, naslouchat názorům rodičů a společně s nimi hledat efektivní cesty k co nejkvalitnějšímu rozvoji žáků. Je připraven/a se podílet na spolupráci uvnitř i vně školy, sdílet zkušenosti s kolegy a spolupracovat s dalšími partnery školy.
Umí pracovat s reflektivními strategiemi (introspekce, analýza videozáznamů výuky,
reflektivní psaní, profesní portfolio) a na jejich základě je schopen/schopna plánovat a realizovat svůj další profesní rozvoj.
Prokazuje hlubší znalosti a dovednosti ve zvoleném zaměření (vyučování cizímu jazyku, hudební, výtvarná, dramatická nebo tělesná výchova), kterému se v průběhu studia intenzivně věnoval/a a zakončil/a jej státní závěrečnou zkouškou.

Absolvent/ka je kvalifikován/a k učitelské činnosti na 1. stupni ZŠ v podmínkách pluralitního, veřejného, soukromého a alternativního vzdělávacího systému, v zájmových a vzdělávacích institucích organizujících činnosti pro děti mladšího školního věku. Má předpoklady k dalšímu profesnímu růstu, včetně doktorského studia v oboru pedagogika.

 

Kombinovaná forma studia

Kombinovaná forma studia má podobu přímé a nepřímé (distanční) výuky. Přímá výuka probíhá formou hromadné výuky organizované blokově (přednášky, semináře a cvičení) a skupinových i individuálních konzultací. Distanční forma probíhá formou řízeného samostatného studia. Řízení je realizováno prostřednictvím LMS Moodle, sdílených dokumentů, elektronické pošty, webových stránek apod. Předpokládá se také studium doporučené literatury. Předměty jsou ohodnoceny kredity. Jeden kredit odpovídá 25 – 30 hodinám studentovy zátěže, do této zátěže se počítá účast na prezenční výuce, psaní seminární práce, samostudium, plnění průběžných úkolů apod.

Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

Přímá výuka probíhá na začátku semestru v tzv. blokovém týdnu a pak v určený den (obvykle zůstává pro celou studijní skupinu tento den stejný po celou dobu studia). Výuka neprobíhá každý týden.

Obecné a fakultní informace k přijímacímu řízení:

Obecné a fakultní informace k přijímacímu řízení na PedF UK (termíny, poplatky, náležitosti přihlášky, otevírané obory apod.) viz zde.

Kompletní informace k podmínkám přijímacího řízení na magisterský studijní program Učitelství pro 1. stupeň základní školy, prezenční forma viz zde.

Kompletní informace k podmínkám přijímacího řízení na magisterský studijní program Učitelství pro 1. stupeň základní školy, kombinovaná forma viz zde.

Ke stažení

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Den otevřených dveří

Učitelství pro 1.stupeň ZŠ Proč studovat tento obor?