Zájemci o studiu
Pedagogika předškolního věkuCharakteristika studia
Cílem magisterského studia oboru pedagogika předškolního věku je připravit vysokoškolsky
vzdělaného odborníka na širokospektrou oblast výchovy a vzdělávání dítěte předškolního
věku, na koncepční, řídící, evaluační a inspekční práci.
Soustřeďuje se na rozšíření profesních kompetencí v rovině pedagogické, psychodidaktické,
didakticko-intervenční a řídící. Nabízí specializace zaměřené na aktuální problematiku
vědních disciplín, které by měly být integrativně propojeny s oborem pedagogika
předškolního věku. Dalším neméně důležitým cílem je umožnit absolventovi navázat na toto
studium postgraduálním studijním programem doktorandského studia a završit touto nejvyšší
formou vysokoškolského studia vzdělání v oboru pedagogika předškolního věku.
Studium spočívá v prohloubené teoretické, odborné i výzkumné přípravě zaměřené na
předškolní vzdělávání, psychologické disciplíny, na specializační nabídku povinně volitelných
modulů (Speciální pedagogika, Studium raného dětství, Environmentální výchovy, Školský
management). Předměty studijního plánu jsou orientovány např. na hodnotový systém a
práva dítěte, pedagogický výzkum, na vývojovou psychologii a psychologii osobnosti s
přesahem na psychologickou diagnostiku a poradenství, na vztahy preprimárního a
primárního vzdělávání v národním i zahraničním pojetí, na vzdělávací podporu dětí se
speciální vzdělávacími potřebami a didaktické aplikace směřující ke komplexní podpoře
pregramotnosti v předškolním vzdělávání.
Studium je v současné době otevřeno v kombinované formě.
Profil absolventa
Absolvent/ka získá širokou teoretickou a odbornou přípravu z předškolní pedagogiky a
specializovanou profesní kvalifikaci pro výchovu a vzdělávání předškolního dítěte.
Je připraven/a pro inovační výchovnou, koncepční, řídící, hodnotící, diagnostickou,
intervenční a poradenskou činnost v oblasti předškolní výchovy.
Uplatní se jako specialista v různých typech předškolních zařízeních, tzn. kromě běžných MŠ
i v alternativních mateřských školách, v diagnosticko-intervenčních zařízeních, v azylové
péči, ve speciálních multikulturních intervencích, a to jak v pedagogické, tak v koncepční a
řídící práci.
V rovině řízení a evaluace má jeho možné uplatnění podobu systémového řízení vzdělávací
práce v oboru, řízení koncepční a intervenční práce a evaluace v pedagogických a
inspekčních strukturách. Dále pak v poradenské práci sociálně pedagogických a speciálně
pedagogických pracovišť zaměřených na děti předškolního věku a jejich rodiny.
Magisterské studium vytváří předpoklady pro návazné doktorandské studium a vědeckou
práci ve stěžejních oblastech oboru pedagogika předškolního věku.
Další informace
– Přehled předmětů ve studijním programu:
-
- Kombinované studium: https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html
- Podmínky přijímacího řízení:
https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_obor&id_obor=26535
- Kombinované studium: https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html