Pedagogika předškolního věku (NMgr.)

Charakteristika studijního programu

Cílem magisterského studia oboru pedagogika předškolního věku je připravit vysokoškolsky
vzdělaného odborníka na širokospektrou oblast výchovy a vzdělávání dítěte předškolního
věku, na koncepční, řídící, evaluační a inspekční práci.

Soustřeďuje se na rozšíření profesních kompetencí v rovině pedagogické, psychodidaktické,
didakticko-intervenční a řídící. Nabízí zaměření na aktuální problematiku vědních disciplín,
které by měly být integrativně propojeny s oborem pedagogika předškolního věku.

Dalším neméně důležitým cílem je umožnit absolventovi navázat na toto studium
postgraduálním studijním programem doktorandského studia a završit touto nejvyšší formou
vysokoškolského studia vzdělání v oboru pedagogika předškolního věku.

Těžiště studia je zaměřeno především na pedagogiku předškolního věku a na vědní obory a
disciplíny s ní blízce související. Důležitou složkou v koncepci studia jsou tzv. zaměření, která
umožňují další profilaci studentů. Záměrem nabídky je upřesnit a konkretizovat oblasti, v
nichž se bude moci absolvent oboru pedagogika předškolního věku uplatňovat. Nabídka
zaměření je závislá na zájmu studentů a kapacitních možnostech jednotlivých kateder.
Každoročně jsou otevírány pouze 2 specializace z níže uvedené nabídky: speciální
pedagogika, studium raného dětství, environmentální vzdělávání a management mateřské
školy.

Absolventi zaměření management mateřské školy mohou dále od roku 2022 ve zkrácené
formě absolvovat kvalifikační studium pro ředitele MŠ (SVPP), přičemž většina
odstudovaných obsahů bude absolventům uznána. Více informací a podmínky pro uznání
získá zájemce od střediska CŽV při PedF UK (https://kamv.cz/studium-pro-vedouci-
pedagogicke-pracovniky). Studentky se mohou ozývat na mail:
danuse.dvorakova@pedf.cuni.cz.

Profil absolventa

Absolvent/ka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy studiem získá
kompetence, které mu/jí umožní vykonávat práci pedagoga v mateřské škole, v přípravné
třídě základní školy či v dalších zařízeních zaměřených na výchovu a vzdělávání dětí
předškolního věku.

Bude vybaven teoretickými znalostmi z oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky
předškolního vzdělávání a tvorby kurikula, díky kterým bude chápat potřeby předškolních
dětí a orientovat se ve způsobech jejich naplňování v kontextu stále se měnící společnosti.
Zároveň si osvojí praktické dovednosti nezbytné pro samostatné plánování, vedení a evaluaci
edukační činnosti předškolních dětí. Dokáže podněcovat rozvoj dětí v oblasti kognitivní,
emoční, sociální, motorické, v estetických předmětech (hudební, výtvarná, dramatická
výchova), ve vztahu k přírodě, podněcovat rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné
sociální a digitální pregramotnosti. Při tom bude užívat pestré metody práce v souladu s
individuálními potřebami dětí a s inkluzivním pojetím vzdělávání. Díky teoretickým
znalostem i praktickým dovednostem se dokáže vyrovnat s aktuálními výzvami, s kterými se
vzdělávání potýká. V rámci povinně volitelného zaměření ve 3. ročníku získá prohloubené
vzdělání v jednom esteticko-výchovném oboru (hudební, výtvarná, tělesné, dramatická
výchova). Magisterské studium vytváří předpoklady pro návazné doktorandské studium a
vědeckou práci ve stěžejních oblastech oboru pedagogika předškolního věku.