LIDÉ NA KATEDŘE

Doc. PaedDr. Soňa Koťátková Ph.D.

Základní údaje

Pozice:

  • Docentka
  • Koordinátorka rigorózního řízení pro pedagogiku předškolního věku

Kontakty:

Výsledek obrázku pro ikona domeček R223

sona.kotatkovaedf.cuni.cz

 

Odborná specializace

  • Postgraduální vzdělání: Aplikovaná sociální psychologie (FF UK Praha)
  • Výchovná dramatika (DAMU Praha)
  •  Komplexní vzdělávání v psychoterapii (1. LF UK Praha)
  • Odborná specializace: pedagogika předškolního věku, hra v předškolním vzdělávání, osobnostní rozvoj, pedagogická diagnostika, výchova dítěte v raném věku

Účast na projektech

Attainment of Basic Competences in
ECEC (ABC for kindergartens). Nositel: Nakladatelství dr. Josef Raabe,
Poskytoval: EU (Erasmus+). Doba trvání: 1.11.2020- 31.1.2023

Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu (PROGRES 15), 2017 – 2021, spoluřešitel.

Podpora pregramotnosti v předškolním vzdělávání ( PPPV, SC1), 2017 – 2019, spoluřešitel.

Program vědních oblastí na UK v Praze (PRVOUK 15), spoluřešitel.

Výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání  MSM 021620862, 2005 – 2013, spoluřešitel.

Další vzdělávání učitelů dramatické výchovy v rámci celoživotního vzdělávání (FRVŠ 1797/Bb), 2006, spoluřešitel ve spolupráci s AMU Praha, Divadelní fakulta.

Výzkumný záměr Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu MSM 1141 00001, 2000 – 2004, spoluřešitel.

Dramatická výchova napříč osnovami na základní a střední škole (FRVŠ 417/Ba), 2003, spoluřešitel ve spolupráci s AMU Praha, Divadelní fakulta.

Dramatická výchova ve studiu učitelství na Pedagogické fakultě, GA UK v Praze, 1997 – 1999, řešitel.

Dramatický výchova, Open Society Found, 1996 -1997, řešitel.

Rozvoj komunikačních dovedností dětí a učitelek v předškolních zařízeních jako prevence komunikačních bariér a logopedických poruch (MŠMT ČR RS 2/2, 95), 1994-1995, řešitel.

Osobnostně orientovaný model předškolní výchovy MŠMT ČR, 1992 – 1993, spoluřešitel 

Vybrané publikace

Monotematicky zaměřené knihy, monografie

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Co by měli rodiče znát a učitelé respektovat a rozvíjet. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing, a.s. 2008, 200 s. ISBN 978-80-247-1568-1.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s. 2005, 184 s. ISBN 80-247-0852-3.

 

KOŤÁTKOVÁ, S., PROVAZNÍK, J., BLÁHOVÁ, K. SVOBODOVÁ, R., TOMKOVÁ, A. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 80-7184-756-9.

Kapitoly v monografiích

KOŤÁTKOVÁ, S. Reflexe procesu transformace mateřských škol v ČR po roce 1990. Klim-Klimaszewska,A., Jagiello,E., Gerka,V., Kondraszow, N.,N. (Eds) Edukacja ku przyszkości; Wyzwania i zaniechania w edukacji dzieci, molodziezi i doroslych. Siedlce: AKKA, 2015, s. 123-143. ISBN 978-83-941235-1-2.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Strukturacja komkompetencji zawodovych pedagoga przedszkolnego w republice czeskiej. / Strukturace profesních kompetencí předškolního pedagoga v ČR/. In Zacharuk. T., Nieweglowaka, A. (eds.) Kompetencje wspólczesnego nauczyciela. 2.díl.  Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Towarzystwo Naukowe, 2012, s. 22-29. ISBN 978-83-934036-9-1.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Wplyw rodziny i środowiska pedagogicznego na dziecko przedszkolne/ Vliv rodiny a pedagogického prostředí na předškolní dítě/. In Klim-Klimaszewska, A. (ed) Zagroženia dzieci i mlodziežy we wspólczesnym spoleczństwie I. Siedlce: Univerzita přírodovědně-humanitní v Siedlci. Siedlckie Towarzystwo Naukowe, 2011, s. 103-113. ISBN 978-83-923929-1-0.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Učitelství pro mateřské školy. Předškolní pedagogika. In Spilková, V., Hejlová, H. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: UK Praha, PedF, 2010, s. 94 – 112. ISBN 978-80-7290-486-0.

 

KOŤÁTKOVÁ, S., Působení na profesní orientaci studentů prostřednictvím kurzu Osobnostní a sociální výchova v souladu s principy humanistického přístupu. In Spilková a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 68 – 82. ISBN 80-7315-081-6.

 

KOŤÁTKOVÁ, S., Osobnostní a sociální rozvoj studentů učitelství pro primární školu prostřednictvím dramatické výchovy. In Spilková a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 163 – 174. ISBN 80-7315-081-6.

Jiné

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě v širším výchovném kontextu (fakta, úvahy, otázky). In Kropáčková, J., (ed.) Sborník z celostátní konference Dítě předškolního věku dříve a dnes Praha: UK v Praze, PedF, Asociace předškolní výchovy, 2008, s. 29 – 42. ISBN 978-80-7290-377-1.

KOŤÁTKOVÁ, S. Rogersovské přístupy ve vzdělávání pedagogů a v jejich praxi. In Knotková, D., Hloušková, L., Zavadilová, K. (eds.) Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. Brno: Akademické centrum poradenství a supervize MU, Ústav pedagogických věd FF MU a Česká pedagogická společnost, 2007, s. 100-107. ISBN 978-80-7302-133-7.

KOŤÁTKOVÁ, S. Nejsme na křižovatce, jsme na cestě. Determinace české mateřské školy. In Fellner, R. (ed.) Sborník mezinárodní konference Nové perspektivy v kognitivním a interkulturním vzděláván: od předškolní výchovy k interkulturní společnosti. Svatý Jan pod Skalou: Centrum ekologického výzkumu a výchovy, 2005, s. 141-160. ISSN 1214-5041.

KOŤÁTKOVÁ, S. Retrospektiva dalšího vzdělávání učitelek mateřských škol a jeho možnosti na PedF UK v Praze. In Kohnová, J., Macháčková, I. (eds) Další vzdělávání učitelů a jeho perspektivy.  Praha: UK v Praze, PedF, 2007, s. 97-103. ISBN 978-80-7279-303-0.

KOŤÁTKOVÁ, S. Současná mateřská škola a vzdělávací opora pro její učitele. In Kohnová, J. (ed.) Sborník z Konference k rozvojovému projektu Další profesní vzdělávání učitelů na UK v Praze. Praha: PedF UK, 2005, s. 93-97 ISBN 80-7290-231-8.

KOŤÁTKOVÁ, S. Mateřská škola a rodina jako akční pole pro sociálně pedagogické procesy. In Konstituování Sociální pedagogiky jako vědeckého oboru: sborník příspěvků z odborného semináře. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2004, s. 193-201. ISBN 80-902936-5-4.

KOŤÁTKOVÁ, S. Možnosti osobnostního a sociálního rozvoje studentů učitelství. In Sborník  výzkumného záměru Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu II. Metody a výsledky empirických výzkumů. Praha: UK v Praze, PedF UK,  2002, s. 170-184. ISBN 80-7290-090-0.

KOŤÁTKOVÁ, S. Komparace scénářů budoucnosti školství a některých aspektů české mateřské školy. In Aktuální proměny a vize v předškolní výchově: sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí. Hradec Králové: PedF UHK, 2004.

KOŤÁTKOVÁ, S. Mateřská škola je pro děti z národnostních menšin prvním kontaktem s naším pojetím výchovy, vzdělání a kultury. In Sborník Výchova, vzdělání a kultura ve vztahu k národnostním menšinám, Praha: Komise Rady hl.m. Prahy pro oblast národnostních menšin, 2004. ISBN 80-902972-6-9.

KOŤÁTKOVÁ S. Humanisticky orientovaná proměna učitelky v mateřské škole. In Sborník: Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Praha: UK v Praze, PedF a Asociace předškolních výchovy, 2002, s. 70-80.

KOŤÁTKOVÁ, S. Osobnostní a sociální rozvoj ve studiu učitelství a jeho praktická

propedeutika. Sborník z odborné konference. Sociální pedagogika, jako vědecká a společensky užitá disciplína. Brno: PedF MU, 2001, s. 46-49.

KOŤÁTKOVÁ, S. Diagnostika a co dál? Některé aspekty analyzující individuální a skupinové

projevy chování dětí při dramatické výchově. In Langer, L. (ed.) Pedagogická diagnostika ´99. Ostrava:  PedF OU, 1999, s. 407- 412. ISBN 80-7042-160-6.

KOŤÁTKOVÁ, S. Prolínání dramatické výchovy a aplikované sociální psychologie. Tvořivá dramatika, 1995, č. 1. ISSN 1211-8001.

Odborné články v recenzovaných časopisech

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny. Pedagogická orientace, 2014, 24, č.4, s. 583- 597. ISSN 1211-9511.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Klimat spoleczny w przedszkolach a wsparcie dla pracy nauczycieli. Paedagogica At Utilitatem Disciplinae. 2010, č. 6, s. 35-44. PL ISSN 1895-6459.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se vyrovnat s multikulturní a interkulturní výchovou ve vzdělávání učitelů. Pedagogická orientace, roč. 19, 2009, s. 121-128. ISSN 1211-4669.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Studia paedagogica, roč. 14, 2009, č. 2. s. 69-84. ISSN 1803-7437.

 

 KOŤÁTKOVÁ, S. Širší kontext výchovy předškolního dítěte v České republice. Pedagogická orientace, roč. 18, 2008, č. 3, s. 121-128. ISSN 1211-4669.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Směr vývoje současné mateřské školy. Pedagogická orientace, roč.16, 2006, č. 1, s.57-71. ISSN 1211-4669.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. We are not at the crossroads we are on the way. Fragmenta Ionnea collecta, 2005, č. 4, s. 70-80 ISSN 1214- 5041.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Scenariusze szkolnictwa przyszlości a zmierzanie czeskich przedszkoli. Paedagogica At Utilitatem Disciplinae. 2005, č. 1, s. 55-64. PL ISSN 1895-6459.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Dramatická výchova – její přínos k rozvoji studentů učitelství. Pedagogická orientace.  2003, č. 1, s. 34-48. ISSN 1211-4669.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Humanizace naší školy prostřednictvím osobnostně a sociálně rozvinutého učitele. Pedagogická orientace, 2002, č. 3, s. 84-94. ISSN 1211-4669.

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Kompetence dítěte předškolního věku a jejich souvislost se sebepojetím a sebeuplatněním dítěte, jeho socializací a komunikací. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 56-64. ISSN 3330-3815.

Učebnice a metodické materiály

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. 181s. ISBN 978-80-262-0495-4.

KOŤÁTKOVÁ, S. Vzdělávací metody a přínos hry pro rozvoj dětí v mateřské škole. Šámalová, J. (ed.) Výběr aktuálních školských témat. Čtvrtletník pro MŠ.   Praha: Raabe, 2017, s. 77 – 88. ISBN 978-80-7496-282-0.

KOŤÁTKOVÁ, S. Příprava budoucích učitelů mateřské školy a současné trendy pro podporu jejich vzdělávání. Poradce ředitelky mateřské školy. roč. VI, 2017, č. 5, s.12-19. ISSN 1804-9745.

KOŤÁTKOVÁ, S. Učitelé vytvářejí školní klima. Informatoriun 3-8 roč. 13, 2006, č. 3, s. 8-9. ISSN 1210-7506.

KOŤÁTKOVÁ, S. Překážky vytváření příznivého klimatu školy. Informatorium 3-8 roč. XII, 2005, č. 1, s. 9-11. ISSN 1210-7506.

KOŤÁTKOVÁ, S. Zpracovávání příběhů v dětských hrách. In: Problémové dítě a hra. Metodické listy pro předškolní vzdělávání C 1.3. Praha: Dr.J.Raabe, s.r.o., 2005, s. 1-20. ISBN 80-86307-15-8.

KOŤÁTKOVÁ, S. Pohledy na komunikaci učitelky mateřské školy v několika rovinách I.

In Problémové dítě a hra. 6. aktualizace knihy. Praha: Dr.J.Raabe,s.r.o., 2004, 11 s.

KOŤÁTKOVÁ, S. Pohledy na komunikaci učitelky mateřské školy v několika rovinách II. In

Problémové dítě a hra. 7. aktualizace knihy. Praha: Dr.J. Raabe,s.r.o., 2004,13.s.

KOŤÁTKOVÁ, S. Komunikace učitelky mateřské školy (4). Informatorium 3-8, roč.X, 2003, č. 3, s.9-10. ISSN 1210-7506.

KOŤÁTKOVÁ, S. Komunikace učitelky mateřské školy (3). Informatorium 3-8, roč. X, 2003, č.2, s.8-9. ISSN 1210-7506.

KOŤÁTKOVÁ, S. Komunikace učitelky mateřské školy (2). Informatorium 3-8,  roč. X,  2003,  č. 1, s.8-9. ISSN 1210-7506.

KOŤÁTKOVÁ, S. Komunikace učitelky mateřské školy (1). Informatorium 3-8, 2002, roč.IX, č.10, s. 10-11. ISSN 1210-7506.

KOŤÁTKOVÁ, S. Řeč rozvíjí myšlení. Informatorium 3-8, 2002, roč.IX, č. 9. s. 5-7. ISSN 1210-7506.

KOŤÁTKOVÁ, S. Pozice diagnostiky v dramatické výchově-individuum, skupina. Tvořivá dramatika. 2000, č. 1, s. 12-14. ISSN 1211-8001.

KOŤÁTKOVÁ, S. K některým osobnostním a sociálním kompetencím předškolního

dítěte. Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Dr J. Raabe s.r.o., 1999, s. 1-11.

ISBN 80-86307-03-4.