LIDÉ NA KATEDŘE

PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.

Základní údaje

Pozice

  • Odborná asistentka
  • Garantka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy
  • Katedrální koordinátorka pro zahraniční vztahy a program ERASMUS+
  • Katedrální správce OBD


Kontakty:

Výsledek obrázku pro ikona domeček R223

barbora.loudova@pedf.cuni.cz

Odborná specializace

Předškolní pedagogika, komparativní pedagogika, inkluzivní vzdělávání, vzdělávání dětí ze socio-kulturně znevýhodňujícího prostředí

Účast na projektech 

  • Odpovědný řešitel projektu TAČR: Analýza a podpora rozvoje kompetencí dětí v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví Registrační číslo projektu: TL03000213  (2020 – 2023). Partner v projektu: Znalecký ústav bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú.
  • SEEPRO3 – Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe (2020–2023). 
  • Tvorba podporného materiálu pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách. Projekt č. 001UMB-4/2022, 2022-2024.
  • Learning by Doing – Attainment of Basic Competences in ECEC (ABC for kindergartens). Nositel: Nakladatelství dr. Josef Raabe, Poskytoval: EU (Erasmus+) (1.11.2020- 31.1.2023).
  • Interakce pedagoga s dítětem podporující kreativitu a kritické myšlení dětí. Otevřená výzva (1. 1. 2022 – 30. 6. 2023).
  • Erasmus+, Qualimentary Implementation of Quality Development Processes in Early Education and Care Institutions. 2019- 1 -AT0 L-KA202-O5 1457; (2019–2021).
  • Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu (PROGRES – Programy Progres), (2017–2021). 
  • WE Learn and COMmunicate Ensemble (WELCOME) project funded with the support of the ERASMUS+ Programme, (2016–2019). 
  • Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965) (2018–2019). 
  • Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání (PPPV, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání)(2017–2019). 
  • Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání (PRVOUK – Programy rozvoje vědních oblastí na Univerzitě Karlově, PRVOUK P15)(2012–2016).
  • Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe SEEPRO-R (Systems of Early Education and Professionalisation – revised)( 2015–2017). 

Vybrané publikace

Monotematicky zaměřené knihy, monografie

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., STARÁ, J., SELBIE, P., & RISTIĆ, P.  Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Charles University, Faculty of Education, 2022. DOI: 10.14712/9788076033337.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 s. ISBN 978-80-7290-927-8. 

KOHNOVÁ, Jana – HELUS, Zdeněk – PROKOP, Jiří…et al. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2012, 362 s. ISBN 978-80-7290-625-3.

Odborné články v recenzovaných časopisech

Koželuhová, E., Loudová Stralzcynská, B., & Lipnická, M. (2020). Planning educational content in school curriculum documents: examples of current practice from pre-schools in the Czech Republic and Slovakia. Pedagogika, 70(4), s.563-586.

UHLÍŘOVÁ, Jana – LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Metoda Learning Stories jako efektivní nástroj podpory vzdělávací cesty předškolního dítěte. Predškolská výchova : celoštátný časopis pre rodičov, jasle a materské školy, 2015, 69 (4), 20-27. ISSN 0032-7220. 

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Předškolní výchova ve struktuře evropských vzdělávacích systémů na příkladu německy mluvících zemí. Orbis scholae, 2012, 6 (1), 69-80. ISSN 1802-4637. 

Jiné

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – SKŘEHOT, Petr – MARÁDOVÁ, Eva…et al. Výzkum schopností dětí identifikovat rizikové situace spojené s běžnými životními situacemi. In: Aktuálne otázky bezpečnosti práce – New Trends in Safety and Health. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2021, s. 48-57. ISBN 978-80-553-3990-0.
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – SKŘEHOT, Petr – BÍLEK, Martin…et al. Rozvoj kompetencí dětí v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. In: Aktuálne otázky bezpečnosti práce: Vedecký recenzovaný zborník. Košice: TU v Košiciach, 2020, s. 97-104. ISBN 978-80-553-3685-5.
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Nové cesty ve vzdělávání pedagogů v předškolních zařízeních v Německu. In: KOHNOVÁ, Jana. Profesní rozvoj učitelů: sborník příspěvků z konference. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, s. 74-81. ISBN 978-80-7290-548-5.
UHLÍŘOVÁ, Jana – LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Přípravné vzdělávání předškolních pedagogů v Německu, Švýcarsku a Francii jako zdroj inspirace pro ČR?. In: Předškolní vzdělávání v teorii a praxi: jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 150-161. ISBN 978-80-210-7370-8.

Kapitoly v monografiích

GRÜTZNER, Nadin – RÖHRBORN, Ines – LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora…et al. Initial Professional Studies of Early Childhood Pedagogues and Primary Teachers: Common Objectives, Different Routes. In: LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – SELBIE, Philip Charles – RISTIĆ, Petra. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022,

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – RISTIĆ, Petra…et al. A Comparative Analysis of the Initial Professional Studies for Pre-primary and Primary Teachers. In: LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – SELBIE, Philip Charles – RISTIĆ, Petra. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022,

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Czech Republic – ECEC Workforce Profile. In: OBERHUEMER, Pamela – SCHREYER, Inge. Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe. 1. vyd. Munich: State Institute of Early Childhood Research, 2018, s. 206-245. ISBN 978-3-00-060262-7.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Nárokovatelnost versus povinnost předškolního vzdělávání v EU. In: Zavedení „nárokovosti“ předškolního vzdělávání pro všechny děti (Studie proveditelnosti). 1. vyd. Praha: Společnost Tady a teď, Demografické informační centrum, 2015, s. 96-99.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – SELBIE, Philip Charles – RISTIĆ, Petra…et al. Introduction. The Necessity for High-Quality Initial Professional Studies for Teachers in Europe. In: LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – SELBIE, Philip Charles – RISTIĆ, Petra. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022, ISBN 978-80-7603-333-7.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – UHLÍŘOVÁ, Jana…et al. Educating Czech Pre-primary and Primary Teachers Today: Helping to Define the Teachers of Tomorrow. In: LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – SELBIE, Philip Charles – RISTIĆ, Petra. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022,

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Koncepce předškolní výchovy a vzdělávání v Německu. In: Zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání před zahájením školní docházky (Studie proveditelnosti).. 1. vyd. Praha: Společnost Tady a teď, Demografické informační centrum, 2015, s. 155-172.

Metodiky

FELCMANOVÁ, Lenka – LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – KRČMÁŘOVÁ, Tereza…et al. Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Praha: Raabe, 2019, 207 s. ISBN 978-80-7496-399-5.

LINHARTOVÁ, Tereza – LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. 2. vyd. Praha: Meta o.p.s., 2018, 190 s. ISBN 978-80-88171-18-8.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – LINHARTOVÁ, Tereza. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. 1. vyd. Praha: Meta o.p.s., 2014, 144 s.