Pedagogická fakulta univerzity karlovy

Katedra primární pedagogiky
Konzultační hodinyAktuality
Vědecká orientace katedry
VĚDA NA KATEDŘE
VÝZKUMNÝ ZÁMĚR KATEDRY

Prvouk

Programy rozvoje vědních oblastí na UK

PROJEKT PEDF UK
ZAPOJENÍ KPPG DO PROJEKTU
BILANČNÍ ZPRÁVY

GAUK
Projekty s podporou Grantové agentury UK na katedře PPg

NÁZEV PROJEKTU
NÁZEV PROJEKTU
NÁZEV PROJEKTU

Klinická škola

Pedagogika předškolního věku

VÝSTUPY KLÍČOVÝCH AKTIVIT
PUBLIKACE KLINICKÁ ŠKOLA
ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA

Věda

Dominantní orientací katedry je teoretická a badatelská práce v oblasti výchovy a vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku. Katedra je vázána snahou profilovat nový pedagogický obor – primární pedagogika jako teorie primárního vzdělávání, jejímž předmětem jsou výchova a vzdělávání dětí daného věku (specifika vzdělávacích strategií a metod osobnostního rozvoje ve vazbě na psychologické zákonitosti tohoto ontogenetického období – např. problém didaktické transformace vzdělávacího obsahu do podoby „primární gramotnosti“ jako nástroje k dalšímu poznávání, komplexnost výchovy, význam motivačních procesů, otevírání a nasměrování vývojových možností dítěte, kladení mravních základu jeho osobnosti apod.) Tomuto zaměření odpovídá publikační činnost členů katedry u nás i v zahraničí i vetšina výzkumných úkolů na katedře.

 

Výzkumný záměr

Cílem interdisciplinárně pojatého bádání v rámci výzkumného záměru Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání je formulování vědeckých poznatkových základů pro tvorbu modelu profesionalizace učitelství a jeho praktickou realizaci v systému přípravného i dalšího vzdělávání učitelů mateřských, základních a středních škol. Takto obecně formulovaný cíl je konkretizován do podoby dílčích cílů ve třech základních oblastech zkoumání:

Analyzovat proměny učitelské profese v historicko-srovnávacím kontextu, identifikovat klíčové profesní kompetence ve vazbě na měnícící se pojetí cílů, obsahů a strategií školního vzdělávání v podmínkách české kurikulární reformy a evropského vzdělávacího kontextu.Vytvořit teoretické zázemí pro proměnu kurikula učitelského vzdělávání, zejména pedagogicko-psychologické a oborově didaktické přípravy. Ověřovat účinnost nových přístupů k obsahu i procesu přípravného vzdělávání učitelů.Koncipovat model profesního rozvoje učitelů na základě identifikace vzdělávacích potřeb učitelů a vzhledem k možnostem pozitivního ovlivňování realizace kurikulární reformy. Ověřovat nové strategie dalšího vzdělávání učitelů a učitelských sborů.

 

Kde nás najdete?

Katedra Primární pedagogiky

Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

M. D. Rettigové 4

116 39 Praha 1

Napište nám

  • Telefon: 221900110
    E-mail: jana.hovorkova@pedf.cuni.cz