LIDÉ NA KATEDŘE

doc. PhDr. Jana Stará Ph.D.

Základní údaje

Pozice

  • docentka
  • vedoucí katedry
  • garantka studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
  • členka oborové rady dr. studijního programu Pedagogika
  • členka vědecké rady Pedagogické fakulty UK
  • Tajemnice SIS pro doktorské studium na KPPP
  • koordinace prací pomvědů pro aktuální výzkumné potřeby katedry
  • koordinace spolupráce s ostatními katedrami a odbornými pracovišti PedF UK i s pracovišti mimo fakultu.
  • spolupráce se studentskou oborovou radou a studentskými spolky
  • vedení doktorandů


Kontakty:

Výsledek obrázku pro ikona domeček R224 

jana.stara@pedf.cuni.cz

221900182

Odborná specializace

Didaktika 1. stupně ZŠ,  didaktika společenskovědního vzdělávání na 1. stupni ZŠ, globální vzdělávání, tvorba a užívání učebnic 

Účast na projektech 

Cooperatio, členka rady vědní oblasti Vzdělávání a pedagogika 2022-2026

Erasmus+ Jean Monnet Network, Citizenship Education in the Context of European Values, 2021 – 2023, spoluřešitelka.

OPVVV – Inovace v pedagogice v prioritní ose, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016390 – Školní neúspěšnost a efektivita pedagogických intervencí – spoluřešitelka, 2020 – 2022

Publikační činnosti

Monotematicky zaměřené knihy, monografie

STARÁ, Jana. Práce učitelů s učebnicemi. 1 vyd.
Praha: Univerzita https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/04/30/prace-ucitelu-s-ucebnicemi/

 LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., STARÁ, J., SELBIE, P., & RISTIĆ, P.  Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Charles University, Faculty of Education, 2022. DOI: 10.14712/9788076033337.  

 STARÁ, Jana. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. 1 vyd. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. 43 s. ISBN 978-80-86956-91-6. 

 STARÝ, Karel – LAUFKOVÁ, Veronika – NOVOTNÁ, Kateřina – STARÁ, Jana – ŠŤASTNÝ, Vít – SVOBODOVÁ, Zuzana. Formativní hodnocení ve výuce. 1 vyd. Praha: Portál, 2016. Neuveden. 175 s. ISBN 978-80-262-1001-6.  

 STARÁ, Jana. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. 2009. 32 s. ISBN 978-80-7290-418-1. 

 STARÁ, Jana. Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. 1 vyd. Praha: Dr. Josef Raabe, 2006. 79 s. s. ISBN 80-86307-28-X.  

 STARÁ, Jana. Výchova k demokratickému občanství v primární škole. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2004. 64 s. s. ISBN 80-7290-162-1.  

Odborné články v recenzovaných časopisech

STARÁ, J., & VODRÁŽKOVÁ, A. (2022). Choosing from a range of e-resources when planning lessons : a challenge for teachers. IARTEM E-Journal, 14(1), 1-15. https://doi.org/10.21344/iartem.v14i1.977. Dostupné zde: https://ojs.bibsys.no/index.php/IARTEM/article/view/977/834

PAVLASOVÁ, L., ROBOVÁ, J., ULIČNÁ, K., VONDROVÁ, N., STARÁ, J., NOVOTNÁ, M. Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění. Studia Paedagogica. 27 (1), 2022. Dostupné zde: https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/21429/16990

STARÁ, J., WILDOVÁ, R., POPELKOVÁ, Š.  The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers – Responsibility and Joy. Pedagogika, 2020, 70(4), 614-639

STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Qualitative case study: Teaching citizenship through history education in primary schools. Citizenship Teaching and Learning, 2019, 14(1), 87-105. ISSN 1751-1917. DOI 10.1386/ctl.14.1.87_1.

STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Using learning objectives when teaching in Czech primary schools – fact or fiction?. The Journal of Elementary Education [online], 2019, 12(4), 229-248. ISSN 2350-4803. DOI 10.18690/rei.12.4.229-248.2019.

STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky. Pedagogika, 2018, 68 (2), 107-129. ISSN 0031-3815. DOI 10.14712/23362189.2017.1033. pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=11895&edmc=11895 

BRAVENÁ, Noemi – STARÁ, Jana. The Themes of global development as a challenge for contemporary education in the reflection of future teachers. Komunikacie [print], 2018, 20 (2), 101-108. ISSN (print version) 1335-4205. ISSN (online version) 2585-7878. 

PAVLASOVÁ, Lenka – STARÁ, Jana – VONDROVÁ, Naďa – NOVOTNÁ, Magdaléna – ROBOVÁ, Jarmila – ULIČNÁ, Klára. Výběrové zaměření pozornosti u studentů učitelství a povaha jejich interpretací. Pedagogika, 2018, 68 (1), 5-24. ISSN 0031-3815. DOI 10.14712/23362189.2017.625. 

STARÁ, Jana – CHVÁL, Martin – STARÝ, Karel. The role of textbooks in primary education. e-Pedagogium [print], 2017, Neuveden (IV), 60-69. ISSN 1213-7758.  

ULIČNÁ, Klára – STARÁ, Jana – NOVOTNÁ, Magdalena. Teacher in the eyes of future primary school teachers. In: Proceedings of the 14th International Conference Efficiency and Responsibility in Education 2017 (ERIE). Praha: Czech University ofLifeSciences Prague, 2017, s. 490-497. ISBN 978-80-213-2762-7. ISSN 2336-744X. 

STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace, 2017, 27 (1), 6-29. ISSN 1211-4669. DOI 10.5817/PedOr2017-1-6.

https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6736 

STARÁ, Jana – KRČMÁŘOVÁ, Tereza. Užívání nových učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace, 2014, 24 (1), 77-110. ISSN 1211-4669. DOI 10.5817/PedOr2014-1-77. 

STARÁ, Jana – KRČMÁŘOVÁ, Tereza. How teachers reflect on textbook materials and how they utilis ethem. IARTEM e – Journal, 2014, 6 (3), 67-87. ISSN 1837-2104. 

STARÁ, Jana. Příprava studentů učitelství na práci v inkluzivní třídě. e-Pedagogium [print], 2015, 2015 (1), 21-33. ISSN 1213-7758.  

STARÁ, Jana. Výzkumy souladu záměru vzdělávacích programů s jejich implementací. Pedagogika, 2011, 61 (3), 290-305. ISSN 0031-3815. 

VÁLKOVÁ, Jana. Český a americký způsob vzdělávacích cílů a obsahu vzdělávání. Pedagogika, 1999, 49 (3), 236-249. ISSN 3330-3815. 

VÁLKOVÁ, Jana. Společenskovědní učení v primárním a nižším sekundárním vzdělávání – srovnání českého a amerického zamýšleného kurikula. Pedagogická orientace, 1999, (1), 69-86. ISSN 1211-4669. 

 

Kapitoly v monografiích

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – RISTIĆ, Petra…et al. A Comparative Analysis of the Initial Professional Studies for Pre-primary and Primary Teachers. In:

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – SELBIE, Philip Charles – RISTIĆ, Petra. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022, 

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – UHLÍŘOVÁ, Jana…et al. Educating Czech Pre-primary and Primary Teachers Today: Helping to Define the Teachers of Tomorrow. In: LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – STARÁ, Jana – SELBIE, Philip Charles – RISTIĆ, Petra. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in

Six European Union Countries. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022