informace o vědecké činnosti

Věda a projekty

Vědecká orientace katedry

Katedra preprimární a primární pedagogiky má významnou tradici v oblasti výzkumu a vývoje proměn preprimárního a primárního vzdělávání. Měla zásadní roli v procesu transformace českého školství od počátku devadesátých let 20. století, a to jak v rovině teoretické a koncepční, expertizní, tak také v rovině konkrétní pomoci školní praxi. Katedra se orientuje v prvé řadě na teoretickou a badatelskou práci v oblasti výchovy a vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku. V současné době se zaměřuje na hledání rovnováhy mezi ontodidaktickou a psychodidaktickou perspektivou v oblasti vzdělávání žáků. Další významné výzkumné aktivity jsou orientované na rozvoj gramotností v předškolním a raném školním věku, na efektivitu předškolní přípravy, práci učitele s učebnicemi a dalšími výukovými zdroji, realitu výuky na 1. stupni ZŠ, propojování teoretické a praktické přípravy učitelů, metodologii dotazování dětí předškolního a mladšího školního věku. Významnou výzkumnou prioritou katedry je výzkum učitelské profese a jejích proměn a profesního rozvoje učitelů. Záměrem výzkumu přípravného vzdělávání učitelů je hledání cest k efektivním inovacím v přípravě učitelů. Katedra se podílí na výzkumech zohledňujících i obecně i oborově didaktické přístupy, další výzkumy zkoumají efektivitu evaluačních nástrojů k hodnocení profesních kompetencí studentů v průběhu i závěru studia. Další oblastí zájmu katedry je zkoumání vzdělávání a učitelské profese v historicko-srovnávací perspektivě. Katedra zajišťuje rigorózní řízení (PhDr.) a podílí se na výuce v doktorském programu oboru Pedagogika (Ph.D.).

Katedra preprimární a primární pedagogiky má uzavřeno více než 45 smluv s partnerskými organizacemi v rámci programu ERASMUS + – studentské a učitelské mobility. Vyučuje zahraniční studenty a dlouhodobě spolupracuje na řadě mezinárodních výzkumů a projektů.

Zapojení katedry do významných mezinárodních projektů

Zapojení pracovníků katedry do významných mezinárodních společností a platforem

  • ATEE (Association for Teacher Education in Europe)
  • Deutsche Comenius Gesselschaft
  • EC -expertní skupina pro primární a preprimární vzdělávání
  • EERA – European Educational Research Association
  • Children’s Identity & Citizenship European Association (CiCea)
  • IARTEM- Int. Association for Research on Textbooks and Educational Media
  • IDEA Austria
  • International Standing Conference for History of Education
  • IRA (International Reading Association)
  • ISSA – International Step by Step
  • OMEP (Organisation mondiale pour l’éducation préscolaire)
  • Unie Comenius
  • Unima (Union de la marionete) 

Zapojení pracovníků katedry

do vědeckých aktivit v rámci ČR

Pracovníci katedry jsou významně zastoupeni v řešení projektu Cooperatio ve vědní oblasti General Education and Pedagogy.

Další zapojení pracovníků katedry v projektech:

TAČR: Analýza a podpora  rozvoje kompetencí dětí v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví Registrační číslprojektu: TL03000213 2020 – 2022. Partner v projektu: Znalecký ústav bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú. – odkaz http://lagris.eu/

OPVVV – Inovace v pedagogice v prioritní ose, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016390 – Školní
neúspěšnost a efektivita pedagogických intervencí – odkaz: http://skolniuspech.pedf.cuni.cz/

Otevřená výzva: Interakce pedagoga s dítětem podporující kreativitu a kritické myšlení dětí. 1. 1. 2022 – 30. 6. 2023. Projekt je podpořen grantem Otevřená výzva, jehož poskytovatelem je hnutí Otevřeno, za finanční podpory nadačního fondu Abakus.

Významné vědecké výstupy

od roku 2018

BRAVENÁ, Noemi STARÁ, Jana. The themes of global development as a challenge for contemporary education in the reflection of future teachers. Komunikacie. 2018, 20 (1A), 101-108. ISSN 1335-4205.

HEJLOVÁ, Helena TOMKOVÁ, Anna. Z výzkumu společného vzdělávání v mateřských školách – podněty pro tvůrce vzdělávací politiky. Pedagogika. 2021, 71 (3), 505-524. ISSN 0031-3815.

HOBLÍKOVÁ, Žaneta – KROPÁČKOVÁ, Jana. Zjišťování názoru dítěte v soudním řízení – mezioborová studie. Právník. 2019, 158 (10), 951-970. ISSN 0231-6625.

HORSKÁ, Petra. Výukové cíle muzejní edukace. Prostředek rozvoje funkční spolupráce školy a muzea. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, 202 s. ISBN 978-80-7603-019-0.

KOŽELUHOVÁ, Eva. Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2020, 4 (2), 77-94. ISSN 2533-7882.

KOŽELUHOVÁ, Eva – LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora – LIPNICKÁ, Milena. Planning Educational Content in School Curriculum Documents: Examples of current practice from pre-schools in the Czech Republic and Slovakia. Pedagogika. 2020, 70 (4), 425-448. ISSN 0031-3815.
https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1678

KOŽELUHOVÁ, Eva. Assessment of child's development of comprehension of the text read aloud. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2021, 5 (1), 63-78. ISSN 2533-7890.

KOŽELUHOVÁ, Eva – WILDOVÁ, Radka. Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021, 250 s. 1. ISBN 978-80-7603-287-3.

KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 1 vyd. Praha: Portál, 2022, 157 s. ISBN 978-80-262-1858-6.

KRÁTKÁ, Jana. MOTIVOVANOST DETI Z DETSKEHO DOMOVA KE VZDELAVANI. Slavonic Pedagogical Studies Journal. 2020, 9 (2), 94-105. ISSN 1339-8660. https://doi.org/10.18355/PG.2020.9.2.1

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Czech Republic – ECEC Workforce Profile. In: OBERHUEMER, Pamela – SCHREYER, Inge. Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe. 1. vyd. Munich: State Institute of Early Childhood Research, 2018, s. 206-245. ISBN 978-3-00- 060262-7.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., STARÁ, J., SELBIE, P., & RISTIĆ, P. Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Charles University, Faculty of Education, 2022. 9788076033337

OPRAVILOVÁ, Eva – UHLÍŘOVÁ, Jana. Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (2. díl 1948-1989). 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021, 281 s. ISBN 978-80-7603-330-6.

PĚNIČKA, Jaroslav. Spoločné znaky medzi diskurzom učiteľov o profesijnom rozvoji a kariérnom raste v Čechách a na Slovensku. Slavonic Pedagogical Studies Journal. 2019, 8 (2, 2019), 322-330. ISSN 1339-8660. https://doi.org/10.18355/PG.2019.8.2.6

POCHE KARGEROVÁ, Jana – VALLIN, Petra – ETCHEGOYEN ROSOLOVÁ, Kamila…et al. Cognitive Operations in Teachers' Development of Refl ective Skills: WANDA Group Refl ection in a Czech Primary School. Pedagogika. 2020, 70 (4), 592-613. ISSN 0031-3815.
https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1695

RYBÁROVÁ, Eva. Čtenářské strategie jako podpora porozumění čtenému textu. Cizí jazyky. 2018, 61 (5), 11-22. ISSN 1210-0811.

RYBÁROVÁ, Eva. Efektivní způsoby výuky čtení v cizím jazyce. Cizí jazyky. 2019, 62 (1), 5-12. ISSN 1210-0811.

RYBÁROVÁ, Eva. Srovnání porozumění obrázkovému příběhu u dětí předškolního věku ve třídě heterogenní a homogenní. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2019, 3 (1), 21-34. ISSN 2533-7882.

RYBÁROVÁ, Eva. Pojetí čtenářské pregramotnosti v České republice, minulost a současnost. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2019, 3 (2), 125-141. ISSN 2533-7882.

STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky. Pedagogika. 2018, 68 (2), 107-129. ISSN 0031-3815. https://doi.org/10.14712/23362189.2017.1033.

STARÁ, Jana. Práce učitelů s učebnicemi. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, 207 s. 1. odkaz: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/04/30/prace-ucitelu-s-ucebnicemi/ 

STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Using learning objectives when teaching in Czech primary schools – fact or fiction?. The Journal of Elementary Education [online]. 2019, 12 (4), 229-248. ISSN 2350-4803.
https://doi.org/10.18690/rei.12.4.229-248.2019

STARÁ, Jana – STARÝ, Karel. Qualitative case study: Teaching citizenship through history education in primary schools. Citizenship Teaching and Learning. 2019, 14 (1), 87-105. ISSN 1751-1917.
https://doi.org/10.1386/ctl.14.1.87_1

STARÁ, Jana – ZEMANOVÁ, Blanka – HORSKÁ, Petra. Obecná didaktika 1. – Plánování výuky. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-245-3.

STARÁ, Jana – WILDOVÁ, Radka – POPELKOVÁ, Šárka. The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers – Responsibility and Joy. Pedagogika. 2020, 70 (4), 614-639. ISSN
0031-3815. . https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1687

TOMKOVÁ, Anna – HEJLOVÁ, Helena. Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogical Studies Journal. 2018, 7 (2), 247-268. ISSN 1339-8660.
https://doi.org/10.18355/PG.2018.7.2.3

TOMKOVÁ, Anna. Příprava učitelů a hodnocení její kvality v Belgii. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016, 110 s. ISBN 978-80-7290-871-4.

TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. 1 vyd. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2018, 315 s. ISBN 978-80-7290-982-7.

ZEMANOVÁ, Lenka. Časní čtenáři na počátku školní docházky : Výběr respondentů pro výzkum časného čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2019, 3 (2), 73-89. ISSN 2533-7890.

ZEMANOVÁ, Lenka. Není kniha jako kniha aneb e-knihy a audioknihy v kontextu dětského čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2020, 4 (1), 63-83. ISSN 2533-7890.

ZEMANOVÁ, Lenka – WILDOVÁ, Radka. Identifying Early Readers at the Start of Their Compulsory Education. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. 2021, 5 (1), 7-22. ISSN 2533-7890.

WILDOVÁ, Radka – KOŽELUHOVÁ, Eva – RONKOVÁ, Jolana…et al. Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021, 286 s. ISBN 978-80-7603-314-6.

WILDOVÁ, Radka – POCHE KARGEROVÁ, Jana – KRČMÁŘOVÁ, Tereza…et al. Obecná didaktika II. – Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0.