Zájemci o studiuM

Učitelství pro mateřské školy

Charakteristika studia

Bakalářské studium Učitelství pro mateřské školy je kvalifikační vysokoškolskou přípravou na
profesi učitel/ka mateřské školy. Koncepce studia vychází z osobnostně orientovaného
modelu pojetí předškolního vzdělávání, respektuje vývojová specifika předškolního období a
směřuje k individualizované pedagogické práci.

Studijní obor má vyvážené složení odborných teoretických a praktických předmětů i
pedagogických praxí. Studijní plán obsahuje předměty pedagogických, psychologických,
speciálně pedagogických a odborných disciplín, které ve vzájemných souvislostech dovolují
získat vědomosti, dovednosti a rozvinout schopnosti potřebné pro práci učitele v mateřské
škole. Povinné předměty jsou doplněny povinně volitelnými a doporučenými volitelnými
předměty, což umožňuje studentům podílet se na uspořádání studijního plánu podle svých
potřeb a v prohloubení odborných zájmů.

Inovovaný studijní program navazuje ve svém pojetí na nejnovější trendy v přípravě učitelů
v Evropě. Je charakteristický integrovaným pojetím předmětů, které byly dříve vyučovány
samostatně. Tato struktura studijního programu připravuje budoucí pedagogy na komplexní
přístup k výchově a vzdělávání dítěte v předškolním věku a cílí na rozvoj jejich profesních
kompetencí v celé šíři. Praxe prolíná všechny semestry, takže umožňuje studentům
průběžně ověřovat své teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi.

Profil absolventa

Absolvent/ka bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy studiem získá
kompetence, které mu/jí umožní vykonávat práci pedagoga v mateřské škole, v přípravné
třídě základní školy či v dalších zařízeních zaměřených na výchovu a vzdělávání dětí
předškolního věku.

Bude vybaven teoretickými znalostmi z oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky
předškolního vzdělávání a tvorby kurikula, díky kterým bude chápat potřeby předškolních
dětí a orientovat se ve způsobech jejich naplňování v kontextu stále se měnící společnosti.
Zároveň si osvojí praktické dovednosti nezbytné pro samostatné plánování, vedení a
evaluaci edukační činnosti předškolních dětí. Dokáže podněcovat rozvoj dětí v oblasti
kognitivní, emoční, sociální, motorické, v estetických předmětech (hudební, výtvarná,
dramatická výchova), ve vztahu k přírodě, podněcovat rozvoj čtenářské, matematické,
přírodovědné, sociální a digitální pregramotnosti. Při tom bude užívat pestré metody práce v
souladu s individuálními potřebami dětí a s inkluzivním pojetím vzdělávání. Díky teoretickým
znalostem i praktickým dovednostem se dokáže vyrovnat s aktuálními výzvami, s kterými se
vzdělávání potýká. V rámci povinně volitelného zaměření ve 3. ročníku získá prohloubené
vzdělání v jednom esteticko-výchovném oboru (hudební, výtvarná, tělesné, dramatická
výchova).

 

Další informace

– Přehled předmětů ve studijním programu:

– Podmínky přijímacího řízení: https://pedf.cuni.cz/PEDF-951.html